Ahad, 3 Januari 2010

Matlamat dan Perancangan


"Kau punya Gaji dengan aku punya Gaji sama je kan? Tapi kenapa aku tengok kau ok je.. x macam aku.. tengah bulan, akhir bulan je sengket separuh mati.. ooooooo... Kau makan Rasuah yaaa???"

Astaqfirullah... Biasanya itulah lontaran pertama kita terhadap rakan-rakan sependapatan. Jadi, mulai hari ini, jauhi "pemikiran negetif" itu dan amalkan "pemikiran positif".

Matlamat Dan Rancang!

Perkara pokok yang harus kita tahu ialah apakah matlamat kita. Belajar sekolah mesti ada matlamat, kerja mesti ada matlamat, kahwin mesti ada matlamat hatta hidup kita kat dunia ni pun mesti ada matlamat dan matlamat itu mesti lah betul dan lojik. Begitulah juga dengan setiap pendapatan kita, mesti ada matlamat.. Matlamatnya tak lain dan tak bukan ialah mendapat keredhoan Allah.. Amma ba`duu..

Setelah ada matlamat atau tujuan kita perlulah pula merancang sesuatu untuk mencapai matlamat tersebut.. Contoh laa, matlamat korang 10 tahun lagi korang nk buat rumah dengan anggaran nilai RM 100000 secara tunai, perancangan yang seharusnya korang buat ialah dengan menyimpan sebanyak RM 27.50 sehari dalam masa 10 tahun.

Berbalik dengan perkara asal yang saya nak sampaikan kat sini ialah berhubung perancangan kewangan anda. Apa yang perlu dirancang dan apa yang perlu dimatlamatkan?

Ok.. Matlamat pertama yang harus kita letak ialah.. "Aku mesti mempunyai wang yang cukup pada setiap bulan malah ada lebihan walaupun hanya RM 100 sahaja."

Dengan adanya matlamat tersebut insyallah anda akan mula mencari dan memikirkan cara yang sepatutnya harus dilakukan untuk mencapai matlamat itu. Untuk mencapai matlamat tersebut, perancangan mestilah dibuat dengan rapi agar anda tidak tersasar dari matlamat yang di idamkan. "Berapa banyak matlamat daaaaaaa!!!"

Apa Matlamat dan Perancangan Anda???

Jangan pula bermatlamat untuk menjadi jutawan segera ya!!

www.tips-fb.com

2 Komen Pembaca:

husna berkata...

agree! planing is very importance for everything! expecialy for financial.

PutiH berkata...

ya.. hidup kene rancang, nak mati pun kene rancang. ;P


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Wedding Dresses. Powered by Blogger