Khamis, 21 Januari 2010

Aset Dan Liabiliti 2

Pentingnya tahu membezakan antara Aset Dan Liabilit!

Cuba anda perhatikan tiga gambar dibawah berhubung aliran tunai
3 golongan manusia.

1. Kaya.

Mereka berusaha untuk mengurangkan liabiliti dan menambah aset sebanyak mungkin kerana dengan adanya aset pendapatan mereka boleh bertambah tanpa perlu bersengkang mata untuk berkerja dengan teruk.

2. Sederhana.

Manakala golongan sederhana biasanya lebih banyak mengumpul liabiliti berbanding aset kerana dari pemahaman mereka liabiliti itu adalah aset.. sesuatu yang agak kesian! sebab itu biasanya golongan sederhana terpaksa bertungkus-lumus berkerja untuk meneruskan hidup, termasuklah saya sendiri!!

3- Miskin.

Ini pula diagram bagi golongan miskin. Mereka terpaksa berkerja hanya semata-mata untuk meneruskan hidup.Sebab itulah kenapa orang kaya semakin kaya, orang miskin semakin miskin.

Kesimpulanya;
"Orang kaya sentiasa menambah aset. Kelas menengah membeli liabiliti yang dianggap aset. Orang miskin hanya mempunyai belanja." ..Robert T.Kiyosaki
Sebenarnya, ungkapan orang kaya bukanlah kepada mereka yang mempunyai berjuta-juta wang tetapi tidak pandai menguruskanya. Kaya ialah orang yang mampu berbelanja kurang dari pendapatan dan hebat dalam menguruskan soal kewangan peribadi mahupun keluarga. ;P

www.tips-fb.com

4 Komen Pembaca:

emasputra berkata...

Info yg b'manfaat, trm ksh

PutiH berkata...

sama-sama.. ;P

rosli bin ab rashid berkata...

bagus. Tapi lebih bagus kalo katakan gaji rm 1500.. rm 500 buat simpanan tetap. lepah tu yg lebih bertengat-tengat. he he.

PutiH berkata...

hehe,,ni orang kaya ni..


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Wedding Dresses. Powered by Blogger