Selasa, 19 Januari 2010

Aset Dan Liabiliti

Rumah?? kereta?? kapal selam?? Aset ke liabiliti tu???

Adakah kita menyangka setiap yang kita beli dan menjadi kepunyaan kita itu adalah aset?? dan adakah definisi berhubung aset dan liabiliti yang kita baca dari kamus-kamus bahasa itu memberi pemahaman sebenar kepada kita??

“Orang kaya menambah aset. Orang miskin dan kelas menengah menambah liabiliti, tetapi mereka menganggap itu adalah aset.”Jadi siapakah kita?...
Apa itu Aset?

Aset ialah sesuatu yang memasukkan wang ke dalam poket anda. (duit dan harta bertambah)
Contoh Aset; Rumah Sewa, simpanan @ ASB, tanah pertanian, saham, dividen, unit amanah, harta interlek dan lain-lain.

Apa itu Liabiliti?

Liabiliti ialah sesuatu yang mengeluarkan wang dari poket anda. (duit dan harta berkurang)
Contoh Liabiliti: Rumah sendiri, kereta, kad kredit, pinjaman peribadi/perumahan, cukai, duit poket, dan lain-lain.


Jika anda ada memasang cita-cita untuk menjadi senang dikemudian hari, jangan tambah liabiliti, sebaliknya tambahlah aset semaksima mungkin. Selalulah juga bersedekah dan jauhi dari berhutang sejauh-jauhnya. Satu kata-kata berhubung masalah hutang yang pernah saya dengar suatu masa dahulu dan saya pegang sampai sekarang; "Jika anda terasa berada didalam lubang, jangan teruskan lagi menggali, jika tidak anda pasti akan kelemasan didalamnya".. wassalam..

www.tips-fb.com

3 Komen Pembaca:

Malang Kundang berkata...

setelah membaca blog saudara baru saya sedar selama ini mmg saya buat kesalahan besar sebab anggap harta benda yg saya beli itu adalah aset... sedihhhhhh

PutiH berkata...

x yah nk sedih la bro.. ramai lagi yg senasib dengan ko.. saya pun baru tahu sekarang gak benda ni..

p/s:95% orang x tahu maksud aset liabiliti ni...

abcdefg berkata...

ayat serupa cm dlm buku 'Rich Dad Poor Dad' .. haha .. :)


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Wedding Dresses. Powered by Blogger